Algemeen
Ik wil een woning huren, wat moet ik doen?

Ik wil een woning huren, wat moet ik doen? Download de uitgebreide instructie

Stap 1

Controleer allereerst of de woningen passend zijn bij uw inkomen (zie verderop in deze FAQ)
Zoek de appartementen van uw voorkeur op de website en noteer de adressen, u kunt maximaal 6 voorkeuren in het inschrijfformulier opgeven.

Stap 2

Start de digitale inschrijving door te klikken op de button “Nu inschrijven”, vul alle gevraagde gegevens en uw voorkeurswoningen in en druk op definitief verzenden.
Let op: één inschrijving is voldoende. Ook als u samen met een partner wilt huren. U kunt medehuurder aanvinken en de gegevens van uw partner invullen in hetzelfde formulier.

Stap 3

Tijdens de inschrijving heeft u voor u en eventueel uw partner, elk met eigen emailadres en wachtwoord een inlog aangemaakt. Met dit emailadres en wachtwoord kunt u op de website inloggen in uw digitale dossier. In het digitale dossier kunt u de benodigde documenten uploaden en uw voorkeuren aanpassen.

Moet ik inschrijfkosten betalen?

Nee, u betaald alleen bij acceptatie van de woning € 150,-- reserveringskosten die verrekend worden met de eerste maand huur.

Wat zijn de inkomenseisen om te huren?

Om in aanmerking te komen voor een woning in Gershwin Brothers is er een inkomenseis waar aan voldaan dient te worden.

  • Uw bruto maandinkomen dient minimaal 3,25 x de huur te bedragen. 
  • Huurt u met een partner die als medehuurder op het contract komt dan mag u beide inkomens bij elkaar optellen.

Bent u gepensioneerd dan mag u door de verminderde belastingdruk, 30% bij uw bruto inkomen optellen.

Is uw inkomen lager dan 3,25 x de huur? Dan kunnen we u helaas geen woning toewijzen. Een garantstelling is niet toegestaan.

Voor een woning van € 1.000,-- is dus minimaal € 3.250,-- als bruto maandinkomen nodig.

Als inkomen wordt meegerekend:

  • Vast inkomen uit arbeid of met een minimale contractlooptijd van 6 maanden na oplevering en intentie tot verlenging.
  • Ondernemersinkomen, Zzp bruto winst
  • Inkomen uit pension of uitkering
  • 10% van het aantoonbare inkomen kan worden meegenomen in het bruto jaarinkomen.
  • Garantstelling van ouders is mogelijk onder strikte voorwaarden. De hoofdhuurder heeft zelfstandig inkomen voor minimaal 70% van de inkomens toets en staat ingeschreven in de woning. De ouders tekenen mee in het contract. Garantstelling alleen voor eigen kinderen.

    Als u wilt huren met een garantstelling kunt u dit aangeven op het inschrijfformulier als toelichting op het inkomen. Als we u een woning voorlopig kunnen toewijzen, nemen we contact met u op voor de documenten van de garantsteller.

In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij een eigen bedrijf of een contract voor bepaalde tijd, kan er een borgsom van minimaal 3x de maandhuur gevraagd worden.

Kan ik als student een huurwoning krijgen?

Nee, het is alleen mogelijk om te huren met voldoende inkomen volgens de inkomenstoets, waarbij maximaal 2 inkomens tot een gemeenschappelijk inkomen gezien mogen worden. Ook mogen er niet meer dan twee huurders op een adres ingeschreven staan.

Een garantstelling van ouders is mogelijk onder strikte voorwaarden. De hoofdhuurder heeft zelfstandig inkomen voor minimaal 70% van de inkomens toets en staat ingeschreven in de woning. De ouders tekenen mee in het contract. Garantstelling alleen voor eigen kinderen.

De garantsteller moet minimaal voldoen aan de norm en inkomensdocumenten aanleveren. Per adres maximaal één garantsteller.

Welke stukken dien ik aan te leveren / uploaden?

Indien er woningen beschikbaar zijn en de inschrijving is geopend, dien je de volgende stukken (digitaal via je profiel) aan te leveren. 

Identiteit:

Van iedere (mede) huurder zijn nodig:

  • Een kopie van het paspoort / identiteitsbewijs. Let er op dat u het BSN-nummer goed afschermt om identiteitsfraude te voorkomen. 
  • Uittreksel bevolkingsregister (eventueel van beiden, maximaal 3 maanden oud)
  • Hypotheek of Verhuurdersverklaring (eventueel van beiden) 

Inkomen:

Van iedere (mede) huurder zijn nodig:

Ben je in loondienst:

  • Werkgeversverklaring (eventueel van beiden)
  • 3x kopie salarisstrook, meest recente maanden (eventueel van beiden)
  • 3x kopie bankafschrift met storting van salaris, uitkering, pensioen e.d.

Bij pensionering of uitkering:

Ben je zelfstandig IB ondernemer/ ZZP:

Als ondernemer kun je je inkomen aantonen met een inkomensverklaring van de belastingdienst over de twee meest recente jaren. Dit formulier kun je gratis aanvragen via de belastingtelefoon 0800 0543.

Heb je geen inkomensverklaring dan is een accountantsverklaring met jaarrekening noodzakelijk.

De volgende documenten dien je bij een eigen bedrijf naast de standaard documenten aan te leveren:

  • Inkomen aantonen met de inkomensverklaring van de belastingdienst of je IB aangifte
  • Balans, winst- en verliesrekening over het meest recente volledig boekjaar
  • Accountantsverklaring (of inkomensverklaring van de belastingdienst)
  • Uittreksel uit het Kamer van Koophandelregister

Vermogen:

  • Het vrij beschikbare vermogen op een Nederlandse bankrekening middels een kopie dagafschrift.

We werken zoveel mogelijk digitaal, handig voor jou en we houden hiermee huren betaalbaar.

Zorg voor duidelijk leesbare PDF bestanden. Indien een document uit meerdere pagina's bestaat, voeg ze dan samen tot één PDF. Let op: zorg dat de grootte van je bestanden niet groter zijn dan totaal 32 MB. Dit is het maximum wat je kan uploaden.

Er zijn voor Mac en PC verschillende programma’s beschikbaar of Google even op "PDF samenvoegen."

Het aanleveren van documenten via email of hard-copy per post is helaas niet mogelijk.

Heb je een medehuurder? Upload dan beiden onder je eigen profiel je persoonlijke documenten!

Alleen complete dossiers worden in behandeling genomen, dus check het nog een keer goed! Zonder de benodigde documenten kunnen we je inschrijving helaas niet in behandeling nemen. Denk er bij het uploaden van de documenten aan dat je jouw BSN nummer afschermt! Hoe je een veilige kopie maakt kun je hier lezen.

Waar kan ik het inschrijfformulier vinden?

Het inschrijfformulier is online beschikbaar zodra de inschrijving van het project is gestart.

Let op: naast het inschrijfformulier zijn ook nog diverse andere documenten benodigd. Je kunt deze documenten uploaden tijdens je inschrijving. NB: Deze upload mogelijkheid is alleen beschikbaar tijdens de inschrijvingsperiode van het betreffende project. Zonder deze documenten kunnen we je inschrijving niet in behandeling nemen.

Waar kan ik een werkgeversverklaring vinden?

Een standaard werkgeversverklaring kun je hier vinden. 

Laat deze invullen door je werkgever en scan hem vervolgens in. Indien je werkgever niet beschikt over een bedrijfsstempel kun je het formulier ook uitprinten op briefpapier van je werkgever.

Hoe worden de appartementen toegewezen?

Aan de hand van de voor die woningen gestelde inkomenseis, beschikbaarheid, volledigheid van je dossier en finale credit check worden de woningen toegewezen aan de best passende kandidaat.

Wanneer hoor ik of ik de woning toegewezen krijg?

De eerste toewijzingsperiode loopt tot 17 juli.
Op 24 juli worden de voorlopige toewijzingen bekend gemaakt. Als we u een woning voorlopig toe kunnen wijzen, krijgt u hier per mail bericht over.

Wat is de minimale huurtermijn?

Je huurt voor minimaal 1 jaar vanaf de ingangsdatum van de huurovereenkomst. Daarna is de huurovereenkomst te beëindigen per de eerste van de volgende maand + 1 maand. 

Zijn er naast de huurprijs nog servicekosten?

Ja, de servicekosten van € 75,- per maand zijn kosten bovenop de kale huur.

Voor de gezamenlijke ruimtes waar alle bewoners gebruik van maken worden bepaalde kosten gedeeld. Bijvoorbeeld voor onderhoud van het buitenterrein, schoonmaken entrees & trappen. Deze kosten worden betaald van de servicekosten. Je ontvangt altijd hiervan een separate opgave en jaarlijks een overzicht van de servicekosten. De samenstelling van de servicekosten is in een wettelijk kader bepaald. Meer informatie vind je op de website van de Rijksoverheid. 

Wat zijn de maandelijkse energiekosten

Naast de huurprijs en servicekosten moet je rekening houden met een aantal andere vaste lasten. Je individuele kosten voor energie zijn afhankelijk van je verbruik. Verder betaal je als huurder belastingen; waterschapsbelasting en afvalstoffenheffing, etc. Voor de kosten voor verzekering van je inboedel en aansprakelijkheid, verwijzen we je naar je verzekeringsadviseur.

Waarvoor betaal ik servicekosten?

Voor de gezamenlijke ruimtes waar alle bewoners gebruik van maken worden bepaalde kosten gedeeld. Bijvoorbeeld voor onderhoud van het buitenterrein, schoonmaken entrees & trappen. Deze kosten worden betaald van de servicekosten.

Kan ik parkeren bij mijn nieuwe woning?

Parkeren is mogelijk onder het gebouw, maar er zijn een beperkt aantal parkeerplekken te huur. Het gaat om 'zwerfplekken,' dus u heeft geen vaste parkeerplek.

Er zijn twee mogelijkheden bij het huren van een parkeerplek:

  • U huurt een parkeerplek voor 24/7, waarmee u dag en nacht de mogelijkheid hebt om te parkeren.
    De huurprijs van een 24/7 plek is ca. € 250,- per maand.
  • U huurt een parkeerplek voor 7/7, waarmee u van 's avonds 19:00 tot 's ochtends 07:00 kunt parkeren.
    De huurprijs van een 7/7 plek is ca. € 175,- per maand.
Huren is zorgeloos! Waarom?

Je weet als huurder waar je aan toe bent. Je bent flexibel, geen onverwachte lasten, geen financiële risico’s en na het eerste huurjaar heb je een opzegtermijn van 1 maand. En het groot onderhoud? Daar heb je geen omkijken naar.

Hoe scherm ik mijn ID af?

Het legitimatiebewijs dient afgeschermd te worden. Niet afgeschermde legitimatiebewijzen kunnen wij niet accepteren. Dit doe je op de volgende manier:

Indien je geen app kunt of wilt downloaden, kun je ook onderstaande acties ondernemen;

  • Maak een foto van je paspoort of identiteitskaart met je mobiele telefoon of scan je ID in.
  • Schrijf op de kopie dat het een kopie is.
  • Schrijf op de kopie voor wie of welk product de kopie is.
  • Schrijf op de kopie de datum waarop je de kopie afgeeft.
  • Streep je burgerservicenummer door in het document (onleesbaar). 
    Je BSN nummer komt 2 keer voor op je paspoort, ook in de strook nummers onderaan. 

Gebruik je Windows, dan kun je dat makkelijk doen met een programma als Paint. Voor Mac-gebruikers is er bijvoorbeeld Paintbrush. Voor je smartphone zijn er ook allerlei apps waarmee je foto’s kan bewerken.

Knutsel je liever op papier, maak dan op een kopieerapparaat een kopie van je paspoort, schrijf de naam van het ontvangende bedrijf erop plus de datum, streep met een zwarte stift je BSN door, scan de kopie in of maak er een duidelijke foto van met je smartphone.

Je hebt nu een veilige kopie die je kan uploaden in je online profiel.

Inkomen en toetsing
Hoe kan ik veilig mijn gegevens delen? Hoe scherm ik mijn ID af?

De digitale inschrijving biedt vele voordelen. Je kunt zelf direct aan de gang en hoeft geen afspraak te maken bij de makelaar. Dat bespaart ons beiden tijd en geld. Je hoeft dan ook geen inschrijfkosten of courtage te betalen.   We gaan vertrouwelijk om met je gegevens. Maar je kunt zelf ook een hoop doen. Deel geen inlognamen en wachtwoorden met anderen.

Als je kopieën of scans maakt zorg er dan voor dat de relevante gegevens zoals je naam en adres zichtbaar blijven. Natuurlijk mag je niet relevante gegevens van je bankafschrift doorhalen en zet op je kopieën de datum en vermeld waarvoor je ze hebt beschikbaar gesteld. Bijvoorbeeld: Kopie uitsluitend voor huur van Appartement in “project” Amsterdam. Dan voorkomen we samen misbruik.  

Na afronding van de inschrijfprocedure worden de documenten vernietigd.

Wij vragen om een kopie van je paspoort, identiteitskaart of verblijfsdocument om een huurovereenkomst op te kunnen maken. Bij ondertekening van het huurcontract zal je gevraagd worden je originele ID-document te laten zien.

Het legitimatiebewijs dient afgeschermd te worden. Niet afgeschermde legitimatiebewijzen kunnen wij niet accepteren. Dit doe je op de volgende manier:

Indien je geen app kunt of wilt downloaden, kun je ook onderstaande acties ondernemen;

  • Maak een foto van je paspoort of identiteitskaart met je mobiele telefoon of scan je ID in.
  • Schrijf op de kopie dat het een kopie is.
  • Schrijf op de kopie voor wie of welk product de kopie is.
  • Schrijf op de kopie de datum waarop je de kopie afgeeft.
  • Streep je burgerservicenummer door in het document (onleesbaar). 
    Je BSN nummer komt 2 keer voor op je paspoort, ook in de strook nummers onderaan. 

Gebruik je Windows, dan kun je dat makkelijk doen met een programma als Paint. Voor Mac-gebruikers is er bijvoorbeeld Paintbrush. Voor je smartphone zijn er ook allerlei apps waarmee je foto’s kan bewerken.

Knutsel je liever op papier, maak dan op een kopieerapparaat een kopie van je paspoort, schrijf de naam van het ontvangende bedrijf erop plus de datum, streep met een zwarte stift je BSN door, scan de kopie in of maak er een duidelijke foto van met je smartphone.

Je hebt nu een veilige kopie die je kan uploaden in je online profiel.

Waar kan ik mijn documenten naar toesturen?

Wij werken uitsluitend digitaal.

Zodra de verhuur is gestart zie je op de website "Nu inschrijven". Hiermee maak je een profiel en voegen wij de mogelijkheid toe om je documenten te uploaden. Upload deze bestanden onder je profiel.

Zorg voor duidelijk leesbare PDF bestanden. 

Ben je minder vertrouwd met de digitale inschrijving, neem dan even contact met ons op. Wij helpen je graag.

Heb je een medehuurder? Upload dan beide onder je eigen documentenlijst je persoonlijke documenten.
Alleen complete dossiers worden in behandeling genomen, dus check het nog een keer goed! Zonder de benodigde documenten kunnen we je inschrijving helaas niet in behandeling nemen.

 

Welke documenten moet ik aanleveren?

Identiteit:

Van iedere (mede) huurder zijn nodig:

  • Een kopie van het paspoort / identiteitsbewijs. Let er op dat u het BSN-nummer goed afschermt om identiteitsfraude te voorkomen.
  • Uittreksel bevolkingsregister (eventueel van beiden, maximaal 3 maanden oud)
  • Hypotheek of Verhuurdersverklaring (eventueel van beiden) 

Inkomen:

Van iedere (mede) huurder zijn nodig:

Ben je in loondienst:

  • Werkgeversverklaring (eventueel van beiden)
  • 3x kopie salarisstrook, meest recente maanden (eventueel van beiden)
  • 3x kopie bankafschrift met storting van salaris, uitkering, pensioen e.d.

Bij pensionering of uitkering:

Ben je zelfstandig IB ondernemer/ ZZP:

Als ondernemer kun je je inkomen aantonen met een inkomensverklaring van de belastingdienst over de twee meest recente jaren. Dit formulier kun je gratis aanvragen via de belastingtelefoon 0800 0543. Je kunt ook je voorlopige IB 2015 gebruiken.

Heb je geen inkomensverklaring dan is een accountantsverklaring met jaarrekening noodzakelijk.

De volgende documenten dien je bij een eigen bedrijf naast de standaard documenten aan te leveren:

  • Inkomen aantonen met de inkomensverklaring van de belastingdienst of je IB aangifte
  • Balans, winst- en verliesrekening over het meest recente volledig boekjaar
  • Accountantsverklaring (of inkomensverklaring van de belastingdienst)
  • Uittreksel uit het Kamer van Koophandelregister

Vermogen:

  • Het vrij beschikbare vermogen op een Nederlandse bankrekening middels een kopie dagafschrift.

Zorg voor duidelijk leesbare PDF bestanden. Indien een document uit meerdere pagina's bestaat, voeg ze dan samen tot één PDF.

Er zijn voor Mac en PC verschillende programma’s beschikbaar of google even op PDF samenvoegen.

Het aanleveren van documenten via email of hard-copy per post is helaas niet mogelijk.

Heb je een medehuurder? Upload dan beiden onder je eigen profiel je persoonlijke documenten!

Alleen complete dossiers worden in behandeling genomen, dus check het nog een keer goed! Zonder de benodigde documenten kunnen we je inschrijving helaas niet in behandeling nemen.

Opleveringsniveau
Is er een (model)woning te bezichtigen?

Aangezien het nieuwbouw woningen betreffen en er op de bouwplaats hard wordt gewerkt en er strenge regels gelden voor het betreden van het bouwproject, kunnen we de woningen niet zomaar betreden.

Doorgaans wordt door ons een aantal maanden voor de oplevering van de woningen een open dag van de bouwplaats georganiseerd; helaas is dit niet altijd mogelijk.

We plaatsen in ieder geval vaak foto's van de bouwprojecten op onze Facebook pagina, leuk om te volgen!

Zodra de bouw ver genoeg is om de appartementen van binnen te bezichtigen, zullen we proberen voor de huurders een kijkdag organiseren.

 

 

Hoe worden de muren afgewerkt?

De wanden worden saus-klaar opgeleverd. Dit betekent dat de muren nagenoeg glad worden opgeleverd met een dunne witte basis laag (niet dekkend). Je dient het appartement zelf (te laten) sausen. Goed afstoffen en voorstrijken is absoluut aan te bevelen, aangezien nieuwe stucmuren veel verf opzuigen.

In nieuwbouw komen altijd zogenaamde krimpscheuren voor. Dit is niet te voorkomen en de scheurtjes kunnen zelfs pas na maanden nog in de woning optreden en zichtbaar worden. Het eventueel "wegwerken" hiervan is aan de huurder.

 

Kan ik zelf een badkamer of keuken uitkiezen?

Nee, alle woningen worden voorzien van een keuken met inbouwapparatuur en een comfortabele badkamer. 

Hoe wordt de badkamer opgeleverd?

De badkamer wordt voorzien van een bad of een douche en een luxe wastafel. Het toilet is seperaat. 

Hoe wordt de keuken opgeleverd?

De appartementen zijn voorzien van een luxe keuken met koelkast, vaatwasser, inductie kookplaat rvs spoelbak en kraan. 

 

Hoe wordt het toilet opgeleverd?

Het toilet is separaat en wordt uitgevoerd met een vrijhangend wandcloset.

Hoe wordt het balkon opgeleverd?

De vloer van het balkon is uitgevoerd met beton met een (deels) glazen balustrade. Dit varieert per woning. 

Je bent vrij om het balkon of terras in te richten naar je eigen smaak. Uiteraard zonder dat je buren hier last van hebben. Er mogen geen planten(bakken) over de reling worden gehangen en er mag niet op worden ge-bbqt.

 

Hoe is de verwarming van het appartement geregeld?

De appartementen zijn aangesloten op stadsverwarming van NUON. 

Moet ik nog een vloer leggen en waar moet ik rekening mee houden?

Ja, de nieuwbouw woningen worden kaal opgeleverd. Je dient zelf een vloer te (laten) leggen.

Let wel op dat hier speciale eisen aan verbonden zijn (o.a. contactgeluidsisolatie). 

In je huurovereenkomst staat exact opgenomen waar de vloer in de door jouw gehuurde woning aan dient te voldoen. Voordat je een harde vloer in je woning mag leggen dien je toestemming te vragen bij de verhuurder. Via het formulier op onze website (onder je profiel bij documenten) kan je je verzoek indienen.

Om geluidsoverlast te voorkomen is ons advies om niet met "hoge" hakken in huis te lopen. Ook wanneer aan alle eisen die in de verklaring voor een harde vloer staan opgenomen is voldaan, kunnen je buren toch geluidsoverlast ervaren. Er kan bij overlast te allen tijde een inspectie / controle worden uitgevoerd door de verhuurder en er kunnen naar aanleiding hiervan aanpassingen noodzakelijk zijn die voor eigen rekening komen.

 

Waar bevindt zich de wasmachine aansluiting?

De wasmachine aansluiting bevindt zich in de berging in het appartement. 

 

 

 

 

 

Is er een aparte berging bij de woning?

Ieder appartement heeft een eigen berging in de kelder (Op -1 of -2). Daarnaast zijn er gemeenschappelijke fietsenstallingen op de begane grond van George en Ira. 

 

Is er glasvezel aanwezig?

Ieder appartement wordt voorzien van een glasvezel-aansluiting van Reggefiber. 

Kan ik de indeling van het appartement zelf wijzigen?

Nee, dat is niet toegestaan.

 

Hoeveel liften zijn er in het gebouw?

Er zijn 4 liften aanwezig voor gebruik.

Zijn er rookmelders aanwezig in de appartementen?

Ja, in elke woning is een rook(brand)melder aanwezig.

 

Is er een videofooninstallatie aanwezig?

Alle woningen zijn voorzien van een videofooninstallatie.

 

Wat voor ventilatie is er aanwezig?

De woningen zijn voorzien van mechanische ventilatie.

Wat zijn de parkeermogelijkheden?

Parkeren is mogelijk onder het gebouw, maar er zijn een beperkt aantal parkeerplekken te huur. Het gaat om 'zwerfplekken,' dus u heeft geen vaste parkeerplek.

Er zijn twee mogelijkheden bij het huren van een parkeerplek:

  • U huurt een parkeerplek voor 24/7, waarmee u dag en nacht de mogelijkheid hebt om te parkeren.
    De huurprijs van een 24/7 plek is ca. € 250,- per maand.
  • U huurt een parkeerplek voor 7/7, waarmee u van 's avonds 19:00 tot 's ochtends 07:00 kunt parkeren.
    De huurprijs van een 7/7 plek is ca. € 175,- per maand.
Wanneer worden de appartementen opgeleverd?

Het gebouw maakt deel uit van een nieuwbouwproject dat nog afgebouwd moet worden en waarvan de opleveringsdatum nog niet bekend is. De opleverdatum staat om die reden nog niet vast.

Oplever-indicatie is in het derde kwartaal van 2017, echter hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Verhuurder zal de definitieve ingangsdatum tijdig, doch uiterlijk vier weken van te voren, aan de huurder bekend maken.

General
I would like to rent a property, what do I need to do?

I would like to rent a property, what do I need to do? Download the detailed instructions

Step 1

First check to make sure the properties are appropriate to your level of income (see further on in these FAQ). Look for your preferred apartments on the website and note down the addresses. You can indicate a maximum of 6 preferences on the registration form.

Step 2

Start the digital registration process by clicking on the “Register now” button, fill in all the requested information, as well as your preferred properties and click on send.
Please note: one registration is sufficient. Even if you want to rent together with a partner. You can tick ‘co-tenant’ and fill in your partner’s details on the same form.

Step 3

You will have created a login for both yourself and your possible partner, each with your own email address and password, during the registration process. You can subsequently use this email address and password to log into the website in your digital file. The digital file can be used to upload the required documents and adjust your preferences.

What are the income requirements?

The basic income standard is 3.25x the rent and is equal to the minimum gross monthly income. You can add both incomes together if you are renting with a partner who will be on the contract as a co-tenant.

You can add 30% to your gross income if you are retired, as a result of the reduced tax burden.

You will need a gross monthly income of at least €3,250,- for a property of €1,000,-.

Students are not permitted to rent a property, not even with a guarantor.

The following is included as income:

  • Fixed income from employment or with a minimum contract duration of 6 months following completion and intention to extend.
  • Entrepreneurial income, self-employed gross profit
  • Income from retirement or benefits.
  • 10% of the demonstrable income can be included in the gross annual income.
  • A guarantee from parents is possible under strict conditions. The main tenant has an independent income of at least 80% of the income requirement and is registered for the property. The parents co-sign the contract. These types of guarantees are only possible for own children.
Do I need to pay registration fees?

No, you will only need to pay €150,- of reservation costs upon acceptance of the property, which will be deducted from the first month’s rent.

Which documents do I need to upload?

The income of the main and co-tenant must be demonstrated with documents.

  • Copy of ID, with crossed out/illegible social security number and marked as a copy.
  • Extract from the BRP population register, with personal data and historic address details.
  • Mortgage or landlord declaration (depending on your current home).

Paid employment:

  • 3 most recent payslips, with crossed out/illegible social security number
  • Copy or selected bank statement, stating the bank number with your name and salary deposits
  • Recent employer’s declaration

Independent:

  • Extract from the Chamber of Commerce
  • Profit and loss account of the most recent complete financial year (via a recognised administration office)
  • Income declaration from the tax authorities ( D-G form or IB 60)
    (online via my www.belastingdienst.nl)

Pension/benefits

  • Annual statement of your pension fund(s)
  • Income declaration from the tax authorities ( D-G form or IB 60)
    (online via my www.belastingdienst.nl)
Can I obtain a rental property as a student?

No, you can only rent a property with a sufficient level of income, in accordance with the income test, whereby a maximum of 2 incomes can be considered as a joint income. Nor can more than two tenants be registered at an address.

It is possible to rent with a guarantee of your parents. You have to have a income yourself of minimal 70% of the income requirements. Parents have to sign the contract too. 

Where can I find the registration form?

The registration form will be available online as soon as the project’s registration has started.

Where can I find an employer’s declaration?

You can find a standard employer’s declaration here.

Ask your employer to complete this and subsequently scan it. You can also print the form out on your employer’s letterhead if your employer doesn’t have a company stamp.

How are the apartments allocated?

Depending on your preferences, the income requirements, availability, completeness of the form and the final credit check will all be used to allocate the properties to the most suitable candidate.

 

What is the rent increase?

The owner can decide on his own annual rent increase in the private sector. This will be dependent on the market conditions. The contract will include a maximum, which the owner is not permitted to exceed. The maximum rent increase is CPI plus 5%.

What is the minimum rental period?

The contract will be drawn up for a minimum of 25 months with a free break option for the tenant after 12 months.

Are there any service charges in addition to the rent?

Yes, the advance service charges amount to €75,- per month.

The service charges are in place to cover part of the costs for the common areas, maintenance of the outdoor area, cleaning entrances and stairs. These costs are paid for by the service charges. You will receive a separate statement and overview of this on an annual basis. The composition of the service charges is determined in a legal framework. You can find more information on the Government website.

What are the monthly energy costs?

You will also need to take a number of other fixed charges into account, in addition to the rent and service charges. The individual energy costs are dependent on usage. You, as a tenant, will also need to pay taxes; water tax and waste tax, etc.

Can I park at my new property?

It's possible to park you car underneath the buildings, but there is only a limited number of parking spaces.

There are two possibilities for renting a parking space:

  • You can rent a parking space for 24/7, so you can park your car day and night.
    The rental price is ca. € 250,- per month
  • You can rent a parking space for 7/7, so you can park your car from 19:00 in the evening until 07:00 in the morning.
    The rental price is ca. € 175,- per month.

There are a limited number of parking spaces underneath the building available for rent.

Renting is hassle-free! Why?

You will know exactly where you are as a tenant. You can enjoy flexibility, you will have no unexpected charges, no financial risks and you will have a 1 month notice period after the first year of renting. Any major maintenance issues are at the owner’s expense.

Income and testing
How can I safely share my data? How can I protect my ID?

A digital registration offers many advantages. You can instantly get started and you don’t need to make an appointment with an estate agent. This will save us both time and money.

You won’t need to pay any registration fee or commission either. We will deal with your data with the utmost confidentiality. But there’s a great deal you can do yourself too. Don’t share login names and passwords with others.

Make sure relevant information such as names and addresses remain visible when you produce copies or scans. It goes without saying you can’t delete relevant information on your bank statement. Mark all copies with “Intended for Gershwin rental property” with the date.

Always cross out the social security number

  • The documents will be destroyed after the registration procedure.
  • We will ask you for a copy of your passport, identity card or residence permit before we can draw up a rental contract.
  • We will need to see your original ID document when signing the rental contract.

Safe copy

  • Your proof of ID must be protected. We will not be able to accept non-protected proof of ID.
  • Make the social security number illegible.
  • Mark the ID with “Gershwin COPY”.
What are the income requirements?

The basic income standard is 3.25 x the rent and is equal to the minimum gross monthly income. You can add both incomes together if you are renting with a partner who will be on the contract as a co-tenant.

You can add 30% to your gross income if you are retired, as a result of the reduced tax burden.

You will need a gross monthly income of at least €3,250,- for a property of €1,000,-.

Students are not permitted to rent a property, not even with a guarantor.

The following is included as income:

  • Fixed income from employment or with a minimum contract duration of 6 months following completion and intention to extend.
  • Entrepreneurial income, self-employed gross profit
  • Income from retirement or benefits.
  • 10% of the demonstrable income can be included in the gross annual income.
  • A guarantee from parents is possible under strict conditions. The main tenant has an independent income of at least 80% of the income requirement and is registered for the property. The parents co-sign the contract. These types of guarantees are only possible for own children.
Where can I send my documents?

We only work digitally. You can upload your documents in your digital file.

Make sure you provide clearly legible PDF files.

Please don’t hesitate to contact us if you are less familiar with the digital registration process. We would gladly be of assistance. Please send an email to gershwinbrothers@wooove.nl.

Which documents do I need to upload?

The income of the main and co-tenant must be demonstrated with documents.

  • Copy of ID, with crossed out/illegible social security number and marked as a copy.
  • Extract from the BRP population register, with personal data and historic address details.
  • Mortgage or landlord declaration (depending on your current home).

Paid employment:

  • 3 most recent payslips, with crossed out/illegible social security number
  • Copy or selected bank statement, stating the bank number with your name and salary deposits
  • Recent employer’s declaration

Independent:

  • Extract from the Chamber of Commerce
  • Profit and loss account of the most recent complete financial year (via a recognised administration office)
  • Income declaration from the tax authorities ( D-G form or IB 60)
    (online via my www.belastingdienst.nl)

Pension/benefits

  • Annual statement of your pension fund(s)
  • Income declaration from the tax authorities ( D-G form or IB 60)
    (online via my www.belastingdienst.nl)

 

Completion level
Is there a (show) home available for viewing?

As this project involves new homes and contractors are currently hard at work at the construction site, there are naturally very strict rules in place where entering the site is concerned. We will be organising open afternoons as soon as this is possible.

How will the walls be finished?

The walls will be left finished, ready for painting. This means the walls will be virtually smooth, with a thin white base layer (not covering). You will be responsible for having the apartment painted or wallpapered. Thorough dusting and treating with a primer is essential, as new stucco walls absorb a great deal of paint.

You will always find some so-called shrinkage tears in new buildings. This is unavoidable and the tears sometimes won’t appear and become visible for several months after completion. Any required ‘removal’ of these will be the tenant’s responsibility.

Can I choose my own bathroom or kitchen?

No, all properties are equipped with a kitchen with built in appliances and a comfortable bathroom.

How will the bathroom be supplied?

The bathroom will be equipped with a bath or a shower and a luxury wash basin. The toilet is separate.

How will the kitchen be supplied?

The apartments are equipped with a luxury kitchen with a fridge, dishwasher, induction cooker, stainless steel basin and tap.

How will the toilet be supplied?

The toilet is separate and is equipped with a freestanding wall closet.

How will the balcony be supplied?

The balcony floor is finished off with concrete with a (partly) glazed balustrade. This will vary per property.

You are free to furnish the balcony or terrace in line with your own tastes. However, it goes without saying it shouldn’t hinder or inconvenience your neighbours. No plant (baskets) may be hung over the railings.

How are the apartments heated?

The apartments are connected to the NUON district heating and are equipped with underfloor heating via a water pump system.

Will I need to lay flooring and what will I need to consider?

Yes, the new properties are supplied bare. You will need to organise any flooring yourself. The floor must be suitable for underfloor heating, with a maximum thermal insulation of 0.09. This is to ensure the output of the underfloor heating is not limited.

A noise damping subfloor of a minimum of 10db, suitable for underfloor heating, is essential when opting for hard flooring.

Where is the washing machine connection?

The washing machine connection can be found in the apartment’s storage facility.

Does the property have a separate storage facility?

Each apartment has its own storage facility in the basement (on -1 or -2). There are also some communal bicycle storage facilities on George and Ira’s ground floor.

Is fibre optic available?

Each apartment will be equipped with a fibre optic connection by Reggefiber.

Can I change the layout of the apartment myself?

No, that is not permitted.

How many lifts does the building have?

There are 4 lifts available for use.

Are the apartments fitted with smoke alarms?

Yes, each apartment has been fitted with a smoke (fire) alarm.

Has a videophone been installed?

All the properties are equipped with a videophone installation.

What type of ventilation has been installed?

The properties are equipped with mechanical ventilation.

What are the parking facilities?

It's possible to park you car underneath the buildings, but there is only a limited number of parking spaces.

There are two possibilities for renting a parking space:

  • You can rent a parking space for 24/7, so you can park your car day and night.
    The rental price is ca. € 250,- per month
  • You can rent a parking space for 7/7, so you can park your car from 19:00 in the evening until 07:00 in the morning.
    The rental price is ca. € 175,- per month.

There are a limited number of parking spaces underneath the building available for rent.

When will the apartments be completed?

Completion is planned for the third quarter of 2017, however no rights can be derived from this. The landlord will inform the tenant of the definitive start date as soon as possible and no later than four weeks in advance.